fredag 10 december 2010

Rör och kablar

Nu har elektrikerna varit här och gjort sitt. Dragit en massa rör och installerat LED-spottar i fönstren. Nu väntar vi på att snickarna skall sätta upp innertak och resten av innerväggarna så att målaren kan börja jobba.

Jag har dragit rör till alla takhögtalare (200 kr/st), men kablarna kommer jag att dra själv, dessutom drog jag ett rör från vinden till mediacentralen. Min tanke är att dra två tunna koaxkablar i den, en för TV om vi kan ha antennen inne på vinden. Jag skall dit och testa en dag. Den andra koaxen skall användas till en 3G-antenn, vi tänkte nämligen skippa Telias kopparlina och köra både telefon och bredband trådlöst via mobilnätet. Jag kommer testa detta i början på nästa år när vårt nuvarande avtal löper ut.

Målaren skulle börjat spackla idag, men så blev det inte. Jag är lite besviken på vår byggledare, som inte direkt är kommunikativ. Han verkar ha koll på läget, men jag skulle gärna se att han informerade oss lite under tiden. Det är vi som ligger på och frågar och han svarar, efter att man påmint honom. Det är lite trist när vi ändå betalat drygt 120.000 kr för hans tjänster, vilket omräknat i tid gör ca en arbetsdag i veckan under byggperioden.

Åtminstone jag tycker att vi kunde få lite mer information utan att behöva dra ut den. Om vi skulle börja om idag hade jag krävt mer löpande information. I förrgår kom fjärde lyftet neddimpande utan förvarning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar