lördag 20 mars 2010

Köksbeställning

Nu har vi varit hos HTH och spenderat alldeles för mycket pengar på köket och det känns underbart!! Säljaren var mycket bra, med lagom egna idéer, samtidigt som han tolkade vår önskemål på ett bra sätt.


Vi "nöjde" oss med standardluckan vit Kvadrat (stora bilden), klassiska handtag, laminatbänkskiva Brun sandsten med underlimmad ho, men sedan så hittade jag en en profilerad stolpe (lilla bilden) som man sätter mellan skåpen och den ger oerhört mycket karaktär. Nackdelen är att en stolpe kostar 800-1000 kr, Men den är är ursnygg!!


Jag känner mig dessutom stolt för jag kom ihåg att vi skall ha en skjutdörr mellan hall och kök. Det visade sig efter en snabb kontakt med Myresjöhus att det minskar köket med 58 mm. Det känns bra att undvikit det felet.


Sedan har vi skafferi, en stor köksö, 190*120 cm, massor med utdragslådor, mjukstängare mm. Budgeten? Den vara spräckt innan vi kom dit. I vårt hus ingick det köksinredning för ca 53000. Vi hade redan tidigare lagt på 27000, men notan kommer troligen sluta på ca 120000, när offerten kommer, dvs alldeles för mycket, men ursnyggt!

I priset ingår fläkt, men det ingår inte i priset från Myresjöhus, hur har de tänkt där?? Vi fick en liten genomgång av hur man beräknar fläktkapacitet och det är en historia i säg. Helst hade jag velat ha en takfläkt, men det kostar 15-20000 kr extra, så det fick vara. Dessutom lärde vi oss att man skall sätta på fläkten minst 5-10 minuter innan man börjar laga mat. Detta för att vända luftflödena i huset, vilket är extra viktigt i hus med öppen planlösning. Glömmer man det så skall man öppna ett fönster så långt bort från köket som möjligt, annars blir det fel.

Nu vill jag bara att huset och köket leveras, fast det tar ett tag till.

En liten besvikelse är att man bara får streckritningar, vissa köksleverantörer kan skapa 3D-likande bilder, med kakel och färger inlagda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar