tisdag 25 maj 2010

Skövlat av skördare

Idag var dagen som vi sett fram emot under en längre tid - skördaren skulle ta ner träden där huset skulle stå. Så nu ikväll var jag ju tvungen att gå till tomten för att titta hur det blev och det var en chock!!

Det område där vi skulle behålla träden var helt skövlat. Trots de diskussioner jag hade med föraren förra veckan om att området skulle lämnas för att barnen skulle kunna bygga kojor där så var ALLT bort. Det känns tomt för tillfället, för träden går ju inte att få tillbaka.

På bilden som visar förödelsen, är det nästan hela området närmast kameran som skulle varit kvar.

När jag ringde till föraren beklagade han och skyllde på missförstånd, men när vi pratade i torsdags existerade det inga missförstånd utan, ja det området skulle sparas.

Jag har skrivit till skogsbolaget, VIDA Skog, som vi har kontrakt med och krävt ersättning. För även om vi har ett avtal om en låg ersättning för den skog som skulle tas ned, så har de avverkat skog som de inte skulle. I min enkla tolkning så innebär det att de har köpt skogen utan att komma överens om priset innan, vilket gör att jag som säljare kan sätta priset själv, så länge det inte är oskäligt.

Vi får se hur det hela avlöper, men jag som annars alltid är positiv, har svårt att se något positivt i det här.

3 kommentarer:

  1. Så himla irriterande! Förstår att du är besviken.
    /Carin

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag heter Mona och är Ulla-Lisas svägerska. Jag blev totalchockad och nästan illamående av avverkningen. Rena massakern. Lycka till med bygget!

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Vi har pratat med skogsbolaget och de tar på sig ansvaret och kommer att hjälpa till med återställningen.
    @MonaS: Jag hoppas vi får möjlighet att träffas när vi byggt färdigt!

    SvaraRadera